Introduktion
Ett hälsosamt inomhusklimat är avgörande för inlärningsresultaten i svenska skolor och institutioner. Tyvärr har många skolor av ett dåligt inomhusklimat, vilket kan få allvarliga konsekvenser för både barn och vuxna. Studier visar att dåligt inomhusklimat i klassrum kan ha en negativ inverkan på elevernas prestationer och allmänna välbefinnande.
Enligt en undersökning genomförd av Realdania, har barnens välbefinnande försämrats till följd av det dåliga inomhusklimatet. Du kan läsa mer om undersökningen här. Det är därför viktigt att ta itu med detta och implementera lösningar som förbättrar inomhusklimatet i elevernas klassrum och skolor.
Konsekvenser av dåligt inomhusklimat
Dåligt inomhusklimat i skolan kan få en rad negativa konsekvenser för eleverna. Nedsatt koncentrationsförmåga, trötthet, huvudvärk och allmän sjukdomskänsla kan göra det svårt för eleverna att fokusera och lära sig i klassrummet. Detta kan leda till sämre prestationer och bristande motivation att delta aktivt i undervisningen.
Dessutom kan dålig luftkvalitet och hög luftfuktighet leda till allergiska reaktioner, andningssvårigheter och ökad frånvaro bland eleverna. Det är därför avgörande att skapa ett inomhusklimat som främjar elevernas hälsa och välbefinnande, så att de kan uppnå sin fulla potential i skolan.